zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » אתר מרכז ההדרכה התנועתי » כתבה: יום הרצל 2011

תמונה קטנה יום הרצל 2011 פורסם על ידי הנצחת הרצל
בתאריך 3/5/2011
בכתבה זו צפו 4050 גולשים

השנה החלטנו לראות איזו תנועת נוער היא בעלת חזון, יוזמה, יצירתיות - אתם יודעים כמו הרצל!
לכבוד יום הרצל אנחנו פותחים בתחרות ארצית נושאת פרסים המיועדת לתנועות הנוער. הפעילות סובבת סביב מגילת העצמאות אשר הינה פועל יוצא של חזונו של הרצל והוא אף מוזכר בה - " בשנת תרנ"ז (1897) נתכנס הקונגרס הציוני לקול קריאתו של הוגה חזון המדינה היהודית
תאודור הרצל, והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו."

 
להלן פרטי התחרות:
 
מטרת הפעילות:
חיבור בין חזונו של הרצל ומגילת העצמאות ויצירת מגילת עצמאות חדשה של ישראל 2011 ברוח החזון של הרצל. חיבור החניכים לערכים ולמסורת של פעם ע"י חשיבה יצירתית ורלוונטית לחייהם כיום.
 
אופן הפעולה:
א. מתחלקים ל-4 קבוצות, כל קבוצה מקבלת חלק אחר ממגילת העצמאות. על הקבוצה לעבור על החלק שניתן לה (המגילה + הסבר על החלקים), להבין אותו ואת ערכיו ולשכתב אותו כך שיהיה רלוונטי לישראל של היום, ישקף את חזונו של הרצל למדינת היהודים ובעיקר יבטא את הלך הרוח של הצעירים החיים כיום במדינה.

חמשת החלקים במגילה:
1.      סקירה היסטורית של זכותו של העם היהודי על ארץ ישראל, ושל הדרך שהובילה להכרזת המדינה. פרישת הבסיס ההיסטורי, המוסרי והמשפטי להקמת המדינה.
2.      הכרזה על הקמתה של מדינת ישראל.
3.      עקרונותיה של המדינה החדשה.
4.      פנייה אל גורמים שונים והצהרת כוונות.
5.      חתימות- חלק אחרון
 
ב. מנהלים דיון:
1. מקום המדינה ועד היום: האם העקרונות שמופיעים במגילה מתממשים בישראל 2011?
2. מה הרצל היה מוסיף למגילה אם הוא היה בין הכותבים?
3. ישראל קיימת כמדינה עצמאית כבר 63 שנים ועדיין עצמאותנו תחת איום מתמיד, מה החשיבות של מדינה עצמאית ודמוקרטית כיום?
 
ג. החזון והעצמאות שלנו-
1.      לאחר שכל קבוצה כתבה חלק עדכני משלה למגילת העצמאות כל הקבוצות מתאחדות.
2.      כל קבוצה מקריאה את החלק שלה ומקבלת פידבקים משאר הקבוצות.
3.      לבסוף, מחברים את כל החלקים לכדי "מגילת עצמאות 2011", ניתן לתת למגילה שם חדש ועדכני לפי ראות עינכם.
 
ד. שלב אחרון -
לאחר שהקבוצה כתבה את מגילת העצמאות שלה על פלקט (או כל דבר העולה על רוחם) הם צריכים לקחת אותה ולהחתים כמה שיותר אנשים עליה (
כמו במגילה המקורית).
* על חברי הקבוצה להצטלם עם המגילה החתומה ולשלוח את התמונה + המלל של המגילה למייל:spreadit2@spreadit.co.ilולכתוב כמה חתימות הושגו. 
קריטריונים לבחירת התנועה הזוכה:
-          חתימות- התנועה שתחתים הכי הרבה אנשים על המגילה שלה
-          מקוריות- המגילה הכי מקורית ורלוונטית לימינו
-          יצירתיות- המגילה הכי מרשימה ויצירתית מבחינה אסתטית
 
פעילות נוספת:
 
1) אילו משפטים במגילת העצמאות מתארים את עקרונות הציונות הבאים (יהיו כתובים על כרטיסיות):
1. יש לשאוף ולפעול למען עליה וקליטה של יהודי העולם
    במדינת ישראל.
2. עלייה לארץ וקיבוץ גלויות.
3. העם היהודי נקשר מחדש לארץ ישראל באמצעות עבודה,
   התיישבות, שפה עברית, הגנה.
 
תשובות:
1.
תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה
2. מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה היהודית ולקיבוץ גלויות
3. אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב היישוב בעלייה ובבניין

 
2) "הרצל אמר למה הוא התכוון":
המדריך מקריא משהו שהרצל אמר (לחצו כאן) "הרצל אמר...." ועל החניכים לנסות להסביר למה הרצל התכוון במילים שלהם.
 
3)"הרצל על ציר הזמן":
לטובת הפעילות ניתן להיעזר באתר:
http://www.herzl.org.il/tzir_zman ובעמוד הזה
החניכים יצטרכו למפות את ציר הזמן של הרצל ולקחת חלק בכל תקופה (להגיד משהו על המקום, לסקר, לנהל דיון וכו').
ניתן לעשות תחנות בזמן – תקופת הנעורים, תלמיד ומשפטן, סופר ועיתונאי והתקופה הציונית.
לדוג' בתחנת "סופר ועיתונאי" יהיה על התלמידים לסקר את משפט דרייפוס כאילו היו הרצל או לציין קטעים מספריו של הרצל. בתקופה הציונית יאמרו משפטיו של הרצל כמו:"אם הייתי מסכם את קונגרס באזל במשפט, שמתוך זהירות לא אשמיע אותו בפומבי, הרי הוא: "בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים". לו אמרתי זאת היום בריש גלי, הכול היו לועגים לי. בעוד חמש שנים ודאי חמישים הכול יסכימו".
 
4) טריוויה- לומדים על הרצל- מחלקים לקבוצות, לכל קבוצה יש 15 דק' ללמוד על הרצל מהנתונים. לאחר מכן תערך תחרות טריוויה הרצל בין הקבוצות, הקבוצה שתענה נכונה על כמה שיותר תשובות היא הזוכה (לחידון לחצו כאן).
 
5) הדגל שלנו...:
הרצל אמר:" אני מתאר לעצמי דגל לבן עם שבעה כוכבי-זהב. היריעה הלבנה מסמלת את החיים החדשים, הטהורים; הכוכבים הם שבע שעות הזהב של יום העבודה שלנו. שכן בסימן העבודה הולכים היהודים אל הארץ החדשה (מדינת היהודים)." איזה דגל אתם מתארים לעצמכם?
תנו לחניכים לעצב דגל שכל סמליו מסמלים את ערכי התנועה, לאחר שסיימו להכין את הדגל שלהם תלו אותו ובקשו מהם שיסבירו את משמעותו של כל סמל בדגל.

 

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה